Filtruj po typie dokumentu:
Pytanie: Otrzymaliśmy subwencje z PFR. Musimy przez 12 miesięcy utrzymać zatrudnienie. W kwietniu wprowadziliśmy u niektórych osób obniżenie etatu od kwietnia do czerwca. Czyli w wykazie zatrudnienia, który trzeba będzie przedstawić po 12 miesiącach, wykazujemy ten etat obniżony o 20% od kwietnia do czerwca?
Czytaj więcej »Pytanie: Posiadamy status mikrofirmy. Po złożeniu wniosku o środki w ramach tarczy finansowej z PFR, w dniu 30 kwietnia 2020 r. podpisaliśmy umowę o subwencję finansową. Środki wpłynęły na nasze konto bankowe 4 maja 2020 r. Aby umorzono nam 75% subwencji, musimy utrzymać poziom zatrudnienia przez 12 miesięcy. Od której daty liczymy te 12 miesięcy: od podpisania umowy czy od wypłaty?
Czytaj więcej »Pytanie: Dyrektor wysłał pracownika na badanie kontrolne do innego lekarza medycyny pracy, do placówki z którą nie mamy podpisanej umowy. Czy orzeczenie lekarskie wydane przez innego lekarza medycyny pracy (który również posiada uprawnienia do przeprowadzania profilaktycznych badań lekarskich) straci moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu epidemii?
Czytaj więcej »Pytanie: Od 6 kwietnia 2020 r. nastąpiła zmiana etatu z pełnego na 0,5. Wynagrodzenie za kwiecień zostało wypłacone w maju. A w kwietniu za marzec – w marcu obowiązywał pełny etat. Czy prawidłowe jest wykazanie etatu w ZUS RCA w poniższy sposób: RCA 04.2020 etat 1/1 (w tym miesiącu podstawa wymiaru składek była liczona od pełnego etatu z uwagi że to była wypłata za marzec), a dopiero w RCA 05 2020 etat 1/2?
Czytaj więcej »Pytanie: W związku z zagrożeniem koronawirusem pracownicy naszej spółki otrzymali polecenie wykonywania pracy zdalnej. Proszę o wskazówkę, jak oznaczyć wykonywanie tego rodzaju pracy na liście obecności (u nas każdy pracownik przychodząc do pracy ma obowiązek podpisywać się na tej liście), a także jak prowadzić w tym okresie ewidencję czasu pracy? Pojawiają się też wątpliwości, jak pracodawca może zweryfikować, czy pracownik który miał np. pracować od 8:00 do 16:00, faktycznie w tych godzinach wykonywał pracę w domu.
Czytaj więcej »Sytuacja epidemiologiczna nie tylko zaskoczyła, lecz i postawiła sytuację finansową wielu firm na ostrzu noża. Właściciele i przełożeni, ze wsparciem i doradztwem zespołów HR, zmuszeni byli podejmować decyzje, na które tak naprawdę nikt ich nie przygotował. Działom personalnym natomiast nierzadko przyszło się mierzyć z ich konsekwencjami i emocjami członków zespołu, którym obniżono wymiar czasu pracy. Jeśli tego typu wyzwania dopiero przed Wami, zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym podpowiadamy co przedstawiciele działów personalnych powinni wziąć pod uwagę przy ustalaniu kryteriów doboru pracowników do przestoju ekonomicznego.
Czytaj więcej »Nie pytamy czy, ale jak sprawnie pozbieramy się w naszych organizacjach lub nierzadko, poza nimi. Ktoś powiedział „nic już nie będzie takie samo”. Na czas lockdown próbie zostały poddane nasze relacje, i te bliższe rodzinne, i te luźniejsze zawodowe. Wszyscy wychodzimy z tego na swój sposób odmienieni.
Czytaj więcej »Czas zmian, a w szczególności czas kryzysu, to najważniejszy moment na zwrócenie uwagi i zadbanie o doświadczenia pracowników. Okres kwarantanny wymusił na wielu organizacjach nagłe zmiany. Jak odbiło się to na doświadczeniach pracowników? Jak tworzyć i zarządzać doświadczeniami w trudnych czasach?
Czytaj więcej »Sporo organizacji przechodzi lub przeszło przez kryzysowe doświadczenia pandemii COVID. Wiemy, że wiele zmian nadal przed nami. Wiemy także, że ten kryzys jest i powinien być dobrą lekcją dla organizacji i testem dla dobrych pracodawców. Kryzys to także szansa na reset, na przeprogramowanie organizacji i zmianę na lepsze. Josh Bersin na swoim blogu używa terminu BIG RESET jako poważnej zmiany, przez którą powinny przejść organizacje, aby odbudować zaufanie, zaangażowanie i bezpieczeństwo pracowników i klientów.
Czytaj więcej »W związku z epidemią COVID-19 firmy coraz częściej cierpią na brak płynności finansowej i są zmuszane do (nierzadko grupowych) zwolnień, zaś rynek pracownika oficjalnie się skończył. Wielu zatrudnionych obawia się również w tym momencie podjęcia ryzykownych kroków i szukania nowych miejsc pracy. Niektóre branże stoją jednak przed innymi dylematami.
Czytaj więcej »W przepisach tarczy antykryzysowej praca zdalna jest zaplanowana jako rozwiązanie tymczasowe, służące przeciwdziałaniu COVID-19, a przepisy ją określające mają utracić moc we wrześniu 2020 r. Jak w takim razie zaplanować pracę zdalną na przyszłość, gdy zasady określone w przepisach antykryzysowych przestaną obowiązywać? Poznaj wskazówki ekspertów w tym zakresie.
Czytaj więcej »Nowa tarcza antykryzysowa zmienia zasady wykonywania pracy zdalnej. Zanim pracodawca podejmie decyzję o powierzeniu pracy zdalnej, będzie musiał uzyskać informacje, w jakich warunkach pracownik będzie mógł tę pracę wykonywać.
Czytaj więcej »Dla oceny, czy dany przypadek choroby stanowi chorobę zawodową, trzeba ustalić, czy znajduje się ona w wykazie chorób zawodowych, a następnie określić związek pomiędzy jej powstaniem a narażeniem zawodowym. Spełnienie łącznie tych przesłanek umożliwia stwierdzenie wystąpienia choroby zawodowej – wyjaśniło MRPIPS w odpowiedzi na interpelację poselską.
Czytaj więcej »W okresie pandemii wielu pracodawców decyduje się na organizację pracy zdalnej. To nie wyklucza jednak możliwości pracy z dokumentacją papierową. Powstają wątpliwości, jak pracujący zdalnie powinni obchodzić się z papierową dokumentacją zawierającą dane osobowe.
Czytaj więcej »Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało zalecenia na temat praktyk studenckich. Rekomenduje się je skrócić, przełożyć na czas po epidemii lub realizować w formie zdalnej. Dotyczy to również praktykantów w instytucjach kultury.
Czytaj więcej »Z pożyczki mogą skorzystać mikroprzedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro), którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności. O pożyczkę mogą ubiegać się także mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Czytaj więcej »Informacje przekazywane pracownikom w sprawie zagrożeń i sposobów postępowania w przypadku podejrzenia koronawirusa mogą stanowić część szkolenia bhp. W takim przypadku należy stosować standardowe wzory druków wynikające z rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp. Czy należy wydać pracownikowi odrębne zaświadczenie?
Czytaj więcej »