Narzędzia:
Obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu osoby zatrudnionej uzależniony jest od jej okresu zatrudnienia. Jak postąpić w przypadku osób zatrudnianych na krótkie okresy?
Nowe przepisy Kodeksu pracy dopuszczają elektroniczną postać wniosków składanych przez pracowników wykonujących pracę zdalną. Pojawiło się pytanie, czy taką postać dokumentów można zastosować także do wniosków i deklaracji składanych przez pracownika zdalnego na podstawie przepisów PPK. Sprawdźmy.
Pytanie: Proszę o pomoc w ustaleniu prawidłowego postępowania z pracownikiem – uczestnikiem PPK. Osoba ta została zatrudniona w naszej firmie od kwietnia 2022 r. W jej imieniu zawarliśmy umowę o prowadzenie PPK i odprowadzaliśmy składki. Ostatnią wypłatę pracownik ten otrzymał od nas za marzec 2023 r., od tej wypłaty przekazaliśmy składki na PPK. Od 1 kwietnia 2023 r. pracownik ten na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych został przeniesiony z naszego do innego urzędu. Najprawdopodobniej od połowy kwietnia 2023 r. osoba ta będzie zawierała z nami umowę zlecenie. Jakie kroki w przypadku tego pracownika powinniśmy podjąć? Czy mamy zakończyć umowę o prowadzenie obowiązującą w okresie zatrudnienia na umowę o pracę, a po zatrudnieniu na umowę zlecenie ponownie zawrzeć kolejną umowę o prowadzenie? Czy powinniśmy podjąć jeszcze jakieś inne korki w opisywanym przypadku?
Możliwość wcześniejszego „zapisania” osoby zatrudnionej do PPK, ujednolicenie terminów dokonywania wpłat do PPK i obowiązywania deklaracji składanych przez uczestników PPK to niektóre zmiany, które weszły w życie od 4 czerwca 2022 r. Zmiany wynikają z ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079).
Osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK, w momencie zawarcia dla niej umowy o prowadzenie PPK i pozostaje uczestnikiem PPK nawet jeśli przestaje dokonywać wpłat do programu, czy też zmieni się jej tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom.
Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła badać, czy pracodawca wywiązał się z obowiązków wynikających z przepisów ustawy o PPK. Sprawdź, jakie nowe uprawnienia uzyska PIP.
Deklaracja rezygnacji z PPK jest skuteczna w miejscu pracy a nie w ramach osoby zatrudnionej. Pracownik, który jest zatrudniony równolegle u różnych pracodawców może chcieć uczestniczyć w PPK we wszystkich miejscach pracy, w części miejsc pracy albo w żadnym miejscu pracy. Co więcej może on również zmieniać swoje decyzje w trakcie aktywności zawodowej np. tylko w niektórych podmiotach zatrudniających.
Załóżmy, że pracownik przynosi pracodawcy dokument, który powinien trafić bezpośrednio do instytucji finansowej? Czy musimy go przekazać? Jakie są obowiązki, gdy niewielu pracowników zgłosiło się do PPK? Co robić gdy pracownik ma obniżoną wpłatę podstawową, a jednocześnie otrzyma premię w jednym miesiącu? Czy pracodawca ma prawo wiedzieć o wycofywaniu środków z PPK przez pracownika? Sprawdź odpowiedzi.
Każda osoba pracująca w dziale personalnym zdaje sobie sprawę, że oprócz bieżących zadań, dojdą nowe obowiązki związane z obsługą PPK. Ich częstotliwość i rozmiar zależą oczywiście od wielkości podmiotu, w którym się pracuje i liczby zgłoszonych przez niego do PPK pracowników.
Zdarza się, że naliczamy już wpłatę na PPK, a nagle pracownik składa deklarację z rezygnacji. Od kiedy należy przestać przekazywać wpłaty? I co zrobić jeśli wszyscy pracownicy zrezygnowali z PPK, a potem zatrudniamy osobę, która jednak będzie oszczędzać w PPK? Oto 5 nowych wątpliwości z praktyki – i ich rozstrzygnięcia.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas