Narzędzia:
Pytanie: Proszę o wskazówki, jak ustalić wymagane wykształcenie i kwalifikacje, które powinien posiadać zastępca skarbnika zatrudniony w gminie liczącej do 15 tys. mieszkańców. Czy w ogłoszeniu o naborze wystarczy żądać od kandydata udokumentowania wykształcenia wyższego lub podyplomowego ekonomicznego i 3-letniego staż pracy? Czy ogłaszając warunki naboru na stanowisko zastępcy należy kierować się rozporządzeniem w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych czy ustawą o finansach publicznych? Proszę też o informację, czy jest podstawa żądania zaświadczenia o niekaralności z KRK od kandydata lub osoby zatrudnionej na stanowisku zastępcy skarbnika gminy.
Pytanie: Czy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym musi bezwzględnie dostarczyć pracodawcy informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego czy wystarczy jego pisemne oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej?
Pytanie: Obecnie sekretarz gminy przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Czy na okres jego nieobecności spowodowanej chorobą możemy zatrudnić na jego stanowisku osobę na zastępstwo? Czy w takim wypadku nie trzeba przeprowadzać konkursu i jakie wymagania powinien spełniać kandydat?
Pytanie: Czy policjant, który po zwolnieniu ze służby w Policji podjął pracę na stanowisku urzędniczym w jednostce samorządowej, musi odbyć służbę przygotowawczą?
Pytanie: Czy pracownik samorządowy, który nie jest pracownikiem zatrudnionym w samorządzie po raz pierwszy i nie był zobowiązany do odbycia służby przygotowawczej, powinien złożyć ślubowanie?
Pytanie: W urzędzie ogłoszony został konkurs na stanowisko radcy prawnego w wymiarze 1/2 pełnego etatu. W wyniku przeprowadzonej procedury wyłoniony został kandydat, który do tej pory świadczył usługi prawne w innych urzędach samorządowych jedynie na podstawie umów cywilnoprawnych. Pytanie dotyczy zawarcia umowy o pracę. Czy do takiego pracownika stosuje się przepisy o nawiązaniu stosunku pracy, ślubowaniu i służbie przygotowawczej (art. 16, art. 18 i art. 19 ustawy o pracownikach samorządowych)?
Pytanie: Czy kierownik urzędu stanu cywilnego urzędu gminy jest zobowiązany złożyć oświadczenie majątkowe w terminie do 30 kwietnia?
Pytanie: Burmistrz chce przejść na emeryturę (nabył prawa emerytalne). Czy można rozwiązać z nim stosunek pracy w dzień wolny od pracy – w sobotę? Czy osoba ta może rozpocząć pracę w poniedziałek? Czy niedzielę można uznać za dzień przerwy pomiędzy zakończeniem stosunku pracy w sobotę i nawiązaniem stosunku pracy w poniedziałek? Czy pracownik może złożyć wniosek o emeryturę w poniedziałek w tym dniu, w którym chce rozpocząć nową pracę?
Pytanie: Czy JST powinna umieszczać w Rejestrze Umów Publicznych także umowy o pracę zawarte ze swoimi pracownikami?
Pytanie: Pracownica samorządowa zatrudniona na stanowisku urzędniczym ostatnią okresową ocenę kwalifikacyjną uzyskała 30 stycznia 2015 r. Od 15 września 2015 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim do czasu porodu. Następnie była na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim, z którego wraca do pracy 21 kwietnia 2017 r. Kiedy należy przeprowadzić w jej przypadku okresową ocenę kwalifikacyjną?
Pytanie: W przypadku otrzymania przez pracownika samorządowego ponownej negatywnej oceny okresowej, umowa o pracę rozwiązuje się z zachowaniem okresów wypowiedzenia (art. 27 ust. 9 ustawy o pracownikach samorządowych). Użycie przez ustawodawcę sformułowania „skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę” może wskazywać, że rozwiązanie następuje z mocy prawa, bez potrzeby składania przez pracodawcę oświadczenia woli. Pracodawca winien zatem wyłącznie poinformować pracownika o terminie, w jakim ta umowa rozwiąże się, ustalając na podstawie posiadanych dokumentów okres wypowiedzenia. Skoro umowa rozwiązuje się z mocy prawa, to naszym zdaniem nie może mieć zastosowania, poprzez art. 43 ustawy, przepis zawarty w art. 39 Kodeksu pracy o zakazie wypowiadania przez pracodawcę umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje 4 lat do osiągnięcia wieku emerytalnego. Proszę o opinię w tej sprawie.
Pytanie: W jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego zatrudniamy w oparciu o ustawę o pracownikach samorządowych pracowników na stanowiskach pomocniczych, np. pracowników socjalnych, specjalistów pracy z rodziną. Nie są to stanowiska urzędnicze. Czy dyrektor jednostki może opracować i stosować regulamin oceny pracowniczej obejmujący wszystkich zatrudnionych w zarządzanej jednostce pracowników? Czy dyrektor nie ma prawa stosować systemu ocen pracowniczych wobec stanowisk nieurzędniczych i winien wyłącznie oceniać grupę stanowisk urzędniczych?
Pytanie: Od 1 stycznia 2022 r. obsługa finansowo-płacowo-kadrowa szkół przechodzi ze szkół do CUW. W uchwale w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Centrum Usług Wspólnych jest zapis „W związku z przejęciem obsługi finansowo-kadrowo-płacowej przez CUW pracownicy szkół mogą stać się pracownikami CUW w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych”. Na spotkaniu informacyjnym z dyrektorem CUW pracownicy mogli się określić, czy zamierzają pracować w CUW. Jaki skutek prawny będzie miało złożenie przez pracownika oświadczenia, że nie wyraża zgody na przeniesienie do CUW? Czy pracownikowi, który nie wyrazi zgody na przeniesienie do CUW, należy wypowiedzieć umowę o pracę w związku z likwidacją stanowiska pracy? Czy należy wypłacić pracownikowi odprawę, o której mowa w ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników?
Pytanie: Kandydat wygrał konkurs na stanowisko urzędnicze. Następnie okazało się, że kandydat jest już aktualnie zatrudniony na stanowisku urzędniczym w innej jednostce samorządowej. Czy możliwe jest w związku z wygranym konkursem przeniesienie pracownika na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych? Czy też pracownik musi zakończyć pracę u obecnego pracodawcy np. na podstawie porozumienia stron i z nowym pracodawcą zawrzeć nową umowę?
Pytanie: Jakie zasady należy stosować w przypadku delegowania pracownika samorządowego opiekującego się małym dzieckiem poza stałe miejsce pracy? Czy pracownika samorządowego nie można delegować bez jego zgody, w przypadku gdy opiekuje się dzieckiem w wieku do 4 czy do 8 lat?
Pytanie: Pracownik samorządowy ma zawartą umowę do dnia 30 czerwca 2022 r. W dniu 27 czerwca 2022 r. zostanie przeniesiony do innej jednostki w związku z tym czy jednostka przyjmująca pracownika ma obowiązek zawrzeć z nim umowę na czas nieokreślony czy też na czas określony (dotyczy głównej księgowej)?
Pytanie: Wieloletni pracownik, zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym (kierownik zespołu) w jednostce samorządowej, zwrócił się z prośbą do kierownika jednostki o zmniejszenie mu wymiaru czasu pracy z pełnego na 1/2 etatu. Czy z punktu widzenia formalno–prawnego pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy może być nadal zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym?
Pytanie: W regulaminie organizacyjnym jednostki, w części dotyczącej zakresu czynności głównego księgowego, zostało zapisane, że należy do nich m.in. „wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz wynikających z poleceń i upoważnień dyrektora”. Czy w przypadku jednoczesnej nieobecności dyrektora i jego zastępcy, główny księgowy może ich zastępować?
Pytanie: Czy burmistrzowi i zastępcy burmistrza trzeba wystawić świadectwo pracy, jeżeli kończy się obecna kadencja, a w nowych wyborach zostali wybrani na następną kadencję? Czy obowiązuje wtedy ciągłość pracy?
Pytanie: Pracownik z dniem 27 lutego 2024 r. został odwołany z pełnienia funkcji „kierownika jednostki organizacyjnej”. Został wobec niego zastosowany 3 miesięczny okres wypowiedzenia zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Pracownik na ten czas został zobowiązany przez Dyrektora jednostki nadrzędnej do wykorzystania w całości zaległego urlopu wypoczynkowego, jednocześnie w pozostałym okresie wypowiedzenia został zwolniony z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Pracownik z dniem 27 lutego 2024 r. poszedł na miesięczne zwolnienie lekarskie. Czy w momencie, kiedy zakończy się okres zwolnienia lekarskiego, odwołany z funkcji „kierownik jednostki organizacyjnej" powinien złożyć wniosek urlopowy o wykorzystanie urlopu wypoczynkowego zaległego i bieżącego (liczonego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia)? Czy na podstawie powyższych zapisów nowa osoba, która zostanie powołana jako „kierownik jednostki organizacyjnej" może wysłać pracownika do wykorzystania urlopu wypoczynkowego w narzuconym przez siebie terminie? Jaką należałoby zastosować podstawę prawną – nadmieniam, że chodzi o urlop i zaległy i bieżący?
Pytanie: Czy w jednostce samorządu terytorialnego może wprowadzić dla pracowników umowy o zakazie konkurencji? Chodzi o to, aby pracownicy samorządowi nie mogli po ustaniu stosunku pracy pracować przez pewien czas w innym urzędzie.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas